Huishoudelijk reglement Fysiotherapie
Bredero
01
Op onze website www.fysiotherapie-brederobreda.nl vindt u uitgebreide informatie over onze praktijk. Voor de behandeling heeft u nodig:
- Een eigen handdoek.
- Eventueel uw verwijzing van de huisarts of specialist.
- Uw ID bij de eerste afspraak.
Bereikbaarheid:
Telefonisch: 076-5219034.
Op maandag t/m vrijdag van 8.00u tot 20.00u, op zaterdag van 9.00u tot 13.00u.
Per e-mail: fysiotherapie@brederobreda.nl of via het contactformulier op de website.
Openingstijden:
Maandag en donderdag 08.00 - 21.00 uur
Dinsdag en woensdag 08.00 - 20.00 uur
Vrijdag 08.00 - 18.00 uur
Zaterdag 09:00 - 13:00 uur
Huishoudelijk reglement Fysiotherapie
Bredero
02
Aanmelding, verzetten of annuleren van afspraken:
Wanneer we u overdag niet persoonlijk te woord kunnen staan, vragen we u om een voicemailbericht achter te laten. U wordt binnen 24 uur terug gebeld. Na sluitingstijd en in het weekend is dit op de eerst volgende werkdag.
Afspraken die niet tijdig zijn afgemeld zullen bij u in rekening worden gebracht (€30-€45,-). Afspraken die u niet kunt nakomen, dient u uiterlijk 24 uur van te voren af te melden. Wanneer u ’s nachts ziek bent geworden dient u de afspraak de volgende ochtend vóór 09.00u bij ons af te melden. Afspraken die na 09.00u zijn afgemeld, worden alsnog in rekening gebracht. In het geval van overmacht beslist de behandelaar of u al dan niet een rekening zult ontvangen.
In het weekend en buiten werktijden stellen wij u in de gelegenheid om tijdig af te melden via mail of via onze voicemailservice. Spreekt u deze alstublieft in.
Vergoeding/ polis:
De praktijk is niet verantwoordelijk voor het overschrijden van uw maximum vergoeding. Wij zullen u uiteraard binnen ons vermogen voorzien van advies. Kijk daarom (voordat u met de therapie begint) goed uw polisvoorwaarden na. Houdt u bij vergoeding voor chronische aandoeningen rekening met de jaarlijkse eigen risicobijdrage.
Hygiëne
U dient verzorgd bij de behandelaar te verschijnen. Mogelijk wordt u gevraagd uw bovenkleding uit te doen voor een goed onderzoek, draagt u daarom gepaste onderkleding. We vragen u het gebruik van parfum en bodylotion tot een minimum te beperken. In de zaal mag u alleen schoenen dragen die daarvoor geschikt zijn. In de hele praktijk geldt een rookverbod.
Klachten
We streven ernaar u zo goed mogelijk te behandelen. Mocht u onverhoopt toch ontevreden zijn, dan vragen we u dit met ons te bespreken. U kunt indien nodig gebruik maken van de klachtenprocedure van het KNGF/SKF.
Kwaliteit
Voor kwaliteitsmetingen kunt u gevraagd worden deel te nemen aan een enquête. Daarnaast wordt er geanonimiseerd data verzameld. Wanneer u daar bezwaar tegen heeft kunt u dit kenbaar maken. Wij dragen bij aan het opleiden van studenten. Wanneer u er bezwaar tegen heeft dat de stagiaire bij de behandeling aanwezig is, of deze uitvoert, kunt u dit kenbaar maken bij de therapeut.
Adresgegevens:
- Graaf Hendrik III plein 132, 4819 CL, Breda
- Mgr. Nolensplein 1, 4812 JC, Breda
- Ruusbroecstraat 21, 4819 GD, Breda
- Weerijssingel 1, 4814 EP, Breda
Beste patiënt,
Uw fysiotherapeut is werkzaam bij een Keurmerk Praktijk, dit betekent dat u fysiotherapie van de hoogst mogelijke kwaliteit krijgt. De fysiotherapeut binnen de praktijk is continu bezig met leren en verbeteren, om u van de best mogelijke zorg te blijven voorzien.
Om het proces van leren en verbeteren te ondersteunen, krijgt de Keurmerk fysiotherapeut zogenaamde ‘feedback informatie’. Uw fysiotherapeut kan met deze informatie zelf zien hoe hij functioneert én kan zich vergelijken met andere fysiotherapeuten. Deze informatie is essentieel om goed inzicht en begrip te krijgen in het eigen functioneren als fysiotherapeut. Uw fysiotherapeut krijgt deze informatie door middel van dataverzameling, onderzoek en analyse van data. Deze data komen uit de patiëntendossiers, kortom: het zijn onder andere uw behandelgegevens. Hierbij zijn uw persoonlijke gegevens uiteraard nooit herleidbaar naar u als patiënt.
Uw behandelgegevens worden meegenomen in de dataverzameling die nodig is voor de ‘feedback informatie’. Zo helpt u mee om de kwaliteit van onze zorg te blijven verbeteren. Met uw gegevens levert u ook een bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek naar (de effectiviteit van) de fysiotherapie in Nederland. Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Onderzoekers krijgen geen identificerende gegevens zoals uw naam of adres.
Als u desondanks bezwaar heeft tegen het gebruik van uw gegevens, kunt u dit laten weten aan uw fysiotherapeut; in dat geval worden uw gegevens niet opgenomen in de dataverzameling.
Wilt u meer weten over het Keurmerk Fysiotherapie? Kijk dan op www.keurmerkfysiotherapie.nl
Wet kwaliteit klachten
en geschillen zorg (Wkkgz)
03
De overheid wil dat iedereen goede zorg krijgt. Daarom heeft de overheid wettelijk vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt. En wat er moet gebeuren als mensen een klacht hebben over de zorg. Dit staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Doel van de WKKGZ is dan ook: openheid over klachten en incidenten en ervan leren. Om zo gezamenlijk de zorg te verbeteren.
Er komt een moderne, oplossingsgerichte klachtenprocedure in de zorg. Dit staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg. De wet regelt ook dat persoonlijke gegevens van zorgverleners en cliënten worden beschermd.
De wet regelt het volgende:
- Een betere en snelle aanpak van klachten
Mensen kunnen uiterlijk 1 januari 2017 gratis terecht bij de klachtenfunctionaris van de zorgaanbieder. Uit de praktijk blijkt dat een goed gesprek tussen de cliënt en de zorgverlener het beste werkt. De klachtenfunctionaris kan zo’n gesprek eerder op gang brengen. Lost een gesprek het probleem niet op? Dan kan de cliënt een rechtszaak aanspannen. Maar de wet biedt ook een laagdrempelig alternatief: de onafhankelijke geschilleninstantie. Die doet een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden. De geschilleninstantie kan ook een schadevergoeding toekennen. - Zorgmedewerkers kunnen veilig incidenten melden
Zorgaanbieders hebben uiterlijk per 1 juli 2016 een interne werkwijze die regelt dat medewerkers veilig onzorgvuldigheden en incidenten in de zorgverlening kunnen melden. Doel is dat collega´s bevindingen met elkaar bespreken, ervan leren en zo samen de zorg verbeteren. - Cliënt krijgt sterkere positie
Zo heeft de cliënt per 1 januari 2016 recht op goede informatie over iets dat niet goed is gegaan in de verleende zorg. Bijvoorbeeld een gemaakte fout tijdens een operatie. De zorgaanbieder moet zo’n fout met de cliënt bespreken en dit in het cliëntendossier opnemen. Ook heeft de cliënt recht op informatie over de kwaliteit van de zorgverlening wanneer de cliënt daarom vraagt. - Uitbreiding meldplicht zorgaanbieders
Voortaan moeten zorgaanbieders alle vormen van geweld in de zorgrelatie melden aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Net als ontslag van een zorgverlener wegens ernstig disfunctioneren.
Meer informatie over de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg kunt u vinden op de website van de overheid.
ZORGTOPICS
04
Bij Fysiotherapie Bredero streven we ernaar hoogwaardige fysiotherapeutische zorg aan te bieden aan iedereen. Een nieuw initiatief binnen ons zorgaanbod is ZorgTopics, waarbinnen we werken met specifieke zorgprogramma’s. Deze programma’s vormen een innovatieve ontwikkeling binnen het fysiotherapeutische zorglandschap, waarbij vernieuwing en de behoeften van de patiënt centraal staan. De ZorgTopics programma's zijn beschikbaar voor patiënten die aanvullend verzekerd zijn bij de aangesloten contractgroepen. Dit is na te vragen bij je zorgverzekeraar.
Zorgtopics Programma’s
De Zorgtopics-programma’s worden opgesteld op basis van een profielindeling, welke tot stand komt na een intake, onderzoek en het invullen van (verplichte) vragenlijsten. De programma’s zijn ingedeeld in drie profielen:
- Profiel 1: Laag risico met een kort programma.
- Profiel 2: Middelmatig risico met een middellang programma.
- Profiel 3: Verhoogd risico met een uitgebreid programma.
Elk profiel/programma heeft een vaste productprijs en de zorg wordt in samenspraak met de patiënt ingericht. Dit maakt het mogelijk om naast fysieke afspraken in de praktijk ook ondersteuning te bieden via telefonische consulten, videoconsulten, huiswerkoefeningen en groepsbijeenkomsten/trainingen.
Drie Zorgtopics Programma’s bij Fysiotherapie Bredero
Bij Fysiotherapie Bredero werken we met drie specifieke Zorgtopics zorgplannen:
- Het Lage Rug Zorgplan
- Het Nek Zorgplan
- Het Schouder Zorgplan
Elk zorgplan is erop gericht om lichamelijke klachten op een duurzame manier, in samenwerking met de patiënt, aan te pakken. Op basis van de ingevulde vragenlijsten en de eerste intake/onderzoek wordt bepaald welk zorgplan het meest geschikt is. Hierbij maken we een uitgebreide inschatting van alle factoren die mogelijk invloed hebben op de klacht. Deelname aan een ZorgTopics-programma is altijd vrijwillig en je kunt je wens om deel te nemen kenbaar maken aan je behandelend therapeut.